Podniky obvykle získávají kapitál prostřednictvím tradičních bank, případně prodejem svých akcií na burze. Tento model již funguje desítky let a je osvědčený.
Popularitu v dnešní době však získává také financování prostřednictvím crowdfundingu. Ten využívá nových technologických trendů a online nástrojů ke spojování lidí, tedy potenciálních investorů, s podnikateli.
Každopádně je to pro obě zúčastněné strany skvělá možnost, jak vydělat peníze. Crowdfunding se přitom nevyužívá jen při financování podnikání, mohou se prostřednictvím něj financovat i různé neinvestiční projekty, jako například politické kampaně nebo charita.
Co je crowdfunding?
Pojem crowdfunding pochází ze spojení slov crowd a funding. V doslovném překladu bychom jej mohli přeložit také jako veřejné nebo hromadné financování, což vlastně i crowdfunding znamená.
Prostřednictvím crowdfundingu, známém na západě i jako kickstarter, může stávající podnikatel nebo podnik na začátku podnikání získat počáteční kapitál, který potřebuje k rozvoji nebo spuštění svého podnikání.
Existuje ale i několik neinvestičních projektů, které využívají crowdfunding. Jde například o umělecká díla, inovace, případně různé charitativní a filantropické iniciativy.
Tvůrci musí svou myšlenkou zaujmout dav lidí, který ji bude financovat. Základem je tak dobrá kampaň či veřejná výzva.
Lidé tak budou ochotni za daný produkt či službu zaplatit i několik měsíců dopředu. Zároveň tak získají různé slevy, limitované edice a další výhody.
Jak funguje crowdfunding?
Crowdfunding funguje tak, že lidé poskytují finanční prostředky projektům nebo nápadům, které je zajímají. Tyto příspěvky se obvykle skládají z malých částek od mnoha lidí a jsou sbírány prostřednictvím crowdfundingových platforem.
Na druhé pokud se cílovou částku nepodaří vybrat, dostanou jednotliví malí investoři své peníze zpět a projekt není zafinancován. Platforma má tak za úkol zajistit propojení mezi investory a podnikateli s nápady.
Crowdfunding krok za krokem
- Vytvoření projektu. Tvůrci projektu zveřejní informace o svém projektu na crowdfundingové platformě, včetně popisu toho, co jejich projekt zahrnuje, cílové částky, kterou potřebují získat, a termínu, do kdy chtějí sbírku ukončit.
- Prezentace projektu. Tvůrci projektu představí svůj projekt širší veřejnosti a snaží se získat co nejvíce podporovatelů. To může zahrnovat vytvoření videa nebo prezentace, které ukazují, proč je projekt důležitý a co by jeho realizace přinesla.
- Sběr příspěvků. Lidé mohou poskytnout finanční prostředky projektu prostřednictvím crowdfundingové platformy.
- Dosažení cílové částky. Pokud se tvůrcům projektu podaří získat dostatek finančních prostředků od dostatečného počtu podporovatelů, dosáhnou své cílové částky. Pokud se cílová částka nedosáhne, podporovatelé obvykle dostanou své peníze zpět.
- Realizace projektu. Po úspěšném získání finančních prostředků se tvůrci projektu pustí do jeho realizace. To může zahrnovat výrobu produktu nebo služby, kterou projekt nabízí, nebo provedení aktivity, kterou projekt zahrnuje.
Druhy crowdfundingu
Protože crowdfunding jako takový má poměrně široké využití, existuje i několik jeho druhů. Jak jsme již nastínili, základní rozdělení crowdfundingu je na investiční a neinvestiční.
Investiční crowdfunding se ještě rozděluje na kapitálový a dluhový. No a neinvestiční crowdfunding známe charitativní a crowdfunding založený na bázi darů.
Neinvestiční crowdfunding
U neinvestičních crowdfundingů nezhodnocujete své peníze, ale podporujete určité veřejné projekty, případně pomáháte méně známým umělcům vydávat svá díla.
Řadíme sem například charitativní crowdfunding. V jeho případě jde o výběr peněz na jakýkoli crowdfundingový projekt, ze kterého lidé nebudou mít žádný finanční profit.
Dalším neinvestičním crowdfundingem je crowdfunding na bázi darů. V tomto případě lidé přispívají na projekt a za svůj příspěvek obvykle obdrží produkt nebo službu, na kterou jste se vlastně skládali.
Investiční crowdfunding
Chcete-li vydělat peníze nebo zhodnotit své úspory, je třeba využít investiční crowdfunding. Sem řadíme také takzvaný kapitálový crowdfunding. Při něm malí investoři prostřednictvím crowdfundingové plarformy investují do neveřejně obchodovatelné společnosti.
Dalším investičním crowdfundingem je dluhový crowdfunding. Tento crowdfunding zahrnuje několik typů půjček, mezi nimi jsou například: dluhopisy, P2P půjčky, neproplacené faktury a konvertibilní investiční certifikáty.
I v tomto případě spojuje investory s podniky crowdfundingová platforma. V případě, že se vybere v rámci dané investice dostatek peněz, bude následně zrealizována. Investoři získají zajímavé zhodnocení a podniku se sníží náklady na obsluhu dluhu.
-
Dluhopisy – jsou dluhové instrumenty, jejichž vznikem začíná společnosti závazek vůči jejím investorům. Vždy jsou charakterizovány objemem, úrokovou mírou, jakož i datem splatnosti. Délka investice je obvykle 1-5 let, výnosy se pohybují v jednotkách procent ročně.
-
P2P půjčky –
a P2P platformách jsou propojováni investoři s podniky, které hledají úvěrové financování. Podniky tím získávají nižší úrokovou sazbu než by získaly v bankách, a na druhé straně investoři mohou získat zajímavé zhodnocení než kdyby nechají peníze na spořicím účtu. Zhodnocení na P2P platformách se pohybuje od několika procent až po desítky procent. -
Financování faktur – menší podniky mají obvykle se svými dodavateli nastavenou určitou dobu splatnosti faktur. Za účelem zachování zdravého peněžního toku se však může dodavatel obrátit na crowdfundingovou platformu, která je zaměřena na financování faktur, přičemž prodá nezaplacenou fakturu třetí straně, tedy investorům, a to za drobný poplatek. Ti později inkasují zisk. Délka investice je několik dní.
-
Konvertibilní investiční certifikáty – jedná se o dluhový instrument, při kterém může dojít buď k jeho splacení včetně úrokového výnosu. Případně k jeho konverzi do základního kapitálu ve společnosti, přičemž podmínky jsou předem dané. Dluhová investice se tak změní na kapitálovou, proto konvertibilní. Ve většině případů můžete počítat s hodnocení několik jednotek procent ročně.
Crowdfunding ČR
Crowdfunding v České republice se v posledních letech stal stále populárnější metodou, jak získat finanční prostředky na různé projekty.
Nejčastěji se u nás využívá tzv. crowdfunding na bázi darů, při kterém dárci získávají odměnu v podobě produktu nebo služby, pokud se projektu podaří získat potřebné finanční prostředky.
Crowdfunding v ČR začal rapidně rozkvétat v roce 2014, kdy byla spuštěna první specializovaná platforma Hithit.cz. Od té doby se na českém trhu objevily další platformy jako Startovač.cz, Crowdberry.com nebo Fundlift.cz.
Český crowdfunding
Crowdfunding se v České republice setkal s velkým úspěchem a stal se cennou alternativou k tradičním způsobům získávání financí, jako je například úvěr od banky nebo podpora od investorů. Mezi nejúspěšnější projekty patří například vývoj kompaktního 3D tiskárny Modix ebo výroba prvního českého lezeckého simulátoru.Crowdfunding v České republice se jeví jako velmi zajímavá možnost, jak získat finanční podporu pro různé projekty. Jeho popularita stále roste a v budoucnu je tedy pravděpodobné, že se stane stále významnější součástí financování různých aktivit v zemi.
Crowdfunding investice
Investice do crowdfundingových projektů mohou generovat více než přijatelné výnosy, jednoznačně lepší než státní cenné papíry nebo klasické spořící účty.
V první řadě byste se ale měli také naučit něco o tom, jak daná platforma funguje, a jak ji správně používat. V tom vám pomohou naše recenze i zkušenosti našich návštěvníků.
Dostupné crowdfundingové platformy v ČR
Zdroje
- Playarena.czshlédnuto dne 3. 1. 2023